Lol in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Janne en Thomas - WaarBenJij.nu Lol in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Janne en Thomas - WaarBenJij.nu

Lol in Laos

Door: Janne

Blijf op de hoogte en volg Janne en Thomas

20 November 2006 | Laos, Vientiane

Sabaidi!!! Alweer een berichtje! Iets sneller dan gebruikelijk, maar we zijn nu in een klein stadje in het zuiden van Laos (Pakse) waar we de hele dag moeten wachten op de nachtbus. Er is hier vrij weinig te beleven, dus we doden de tijd in een internetcafeetje.

Vanuit Bangkok was het een boeiende reis naar Laos!! De reis naar Ubon Ratchatani in het zuid-oosten van Thailand (per nachttrein) verliep voorspoedig.
's Ochtends vroeg kwamen we aan op het station in Ubon. Hier was het onduidelijk vanaf welk punt de bussen vertrokken, en vooral OF er nog bussen vertrokken richting Pakse in Laos. We konden in ieder geval in een laadbak klimmen die ons naar het busstation zou brengen. Deze laadbakken bleken hier het openbaar vervoer, dus we zijn maar van laadbak naar laadbak overgestapt. Als er al bussen rijden dan alleen 's ochtends vroeg, tussen zes en acht. Comfortabel zijn de laadbakken niet, maar je kan in ieder geval lekker uitwaaien, dus het is goed uit te houden. Daarnaast zie je op deze manier veel van de omgeving en de lokale bevolking, wat het een geweldige manier van reizen maakt. (voor beeldvorming 'laadbak' zie foto's)

Maargoed, vier laadbakken later kwamen we aan in Chong Mek, het laatste Thaise plaatsje voor de grens. Vanaf daar moesten we te voet verder. Aan de andere kant van de grens stond natuurlijk weer een laadbak! We dachten dat we er niet meer bij zouden passen, maar de tassen gingen op het dak en zelfs na ons kwamen er nog mensen bij. Die Laotianen zijn bijzonder flexibel.
In de loop van de middag kwamen we aan in Pakse waar we het laatste stukje naar het hotel hebben gereisd in een soort houten zijspan van een brommer. Heel vernieuwend!

Even een nachtje bijkomen in Pakse om de volgende ochtend verder te reizen naar het zuiden, naar het eiland Don Khong(natuurlijk weer met diverse laadbakken). Dit eiland is het grootste van de '4000 islands' die in de rivier de Mekong liggen. Dit is tegen de grens met Cambodja aan, je kan het zelfs aan de overkant van de Mekong zien liggen. Het eiland is echt prachtig! We hebben fietsjes gehuurd om het eiland te verkennen. Dit was al leuk voordat we op de fiets zaten! Dit aangezien de miniscule fietsjes voorzien waren van vrolijke kleurtjes en zelfs een mandje voorop hadden (voor beeldvorming 'fietsje' zie foto's). We hebben erg om onszelf gelachen. De Laotianen vonden ons ook heel vermakelijk; we werden overal vriendelijk begroet en kinderen renden met ons mee. Zwaaiend als de koningin zijn we het eiland overgegaan.

In een dorpje op Don Khong bleek toevallig een festivalletje te zijn. Het was een beetje vreemd maar wel leuk! Op het podium waren een aantal zang-optredens en zelfs een toneelstukje. Het was net zo oudbollig als het klinkt, maar de Laotianen kwamen niet meer bij om de grappen in het toneelstukje. Dit maakte het geheel erg grappig, ondanks dat we er zelf weinig van begrepen. Tussendoor hield er telkens iemand een toespraak, wat het geheel helemaal vreemd maakte. Bij navraag bleek het een overheids-festivalletje te zijn. Ze trekken een paar keer per jaar naar het platteland om zieltjes te winnen. Laos is een democratie met 1 partij (??).

Vanuit Don Khong met een bootje de eilanden Don Khone en Don Det verkend en ook daar natuurlijk vrolijk rondgefietst. Watervallen, palm- en bananen-bomen, resten uit de Franse koloniale tijd en veel rijstvelden zijn hier te zien. Suuuper mooi allemaal.

Daarna zijn we al zwaaiende weer terug gegaan naar Pakse (waar we nu zijn) en wachten we geduldig op onze bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Nu dus maar noodgedwongen een terrasje opzoeken om in de schaduw nog zo'n overheerlijke fruitsalade van papaya, ananas, watermeloen en banaan te eten (het fruit is hier echt veeeeeel lekkerder dan bij de C1000)!!

Wat is het leven toch zwaar! :)

Tot de volgende keer vanuit het noorden van Laos!! Toedeledoki!

P.S. Thomas heeft een spelletje voor jullie gemaakt. Maak Thomas blij en herhaal de laatste vier foto's bij dit bericht onophoudelijk.

  • 20 November 2006 - 08:35

    Benno:

    HAHA, echt een vet spel hoor thomas! Ik kan het wel de hele dag spelen ;) Maar het is weer leuk om te lezen wat jullie meemaken. Het klinkt zeer tof en de aan de foto's te zien is het ook echt vet wat jullie zien! Veel plezier nog!!!


  • 20 November 2006 - 10:34

    Michiel:

    wowie wat een leuke foto's....ziet er erg relaxed uit!!!!!!!hier is het grijs en regen...hahahah nou binnenkort ben ik ook in de zon..nog 3 weken!!!!!dikke kus michiel

  • 20 November 2006 - 10:43

    PiNOw:

    Yow Janneman Robinson en Thomas Cook. Zuid Laos is echt strak! Nu vindt ik het helemaal jammer dat ik daar nog nooit geweest ben. Vientiane is niet zo boeiend trouwens, ga tuben/zuipen in Vang vieng! is leuk voor een dagje, het stadje zelf is hel op aarde, overal restaurantjes met keihard films en tv-series aan. Friends VS Friends, om toeristen te lokken. Veel plezier nog!! Bevroren piNOw.

  • 20 November 2006 - 12:14

    Mickael:

    Hmmmm, Beerlao! Dat spelletje wil ik ook wel spelen. 't ziet er echt zooo vet uit allemaal! Veel plezier nog...ennuh..en kijk uit dat je niet uit de hangmat valt!...(lucky bastards!)

  • 20 November 2006 - 15:43

    Vincentttttttttttt:

    als je wil dat jullie vrienden dat ubertoffe spel hier kunnen spelen, moet je toch ff een 12 jarig jongetje voor een paar hondert Thaise Baht op een van jullie stoere fietsen hier heen laten rijden met een paar treetjes van die rotzooi op z'n rug. . . . Ik verheug me er nu al op. . .op dat jongetje dan he ;-)

    veel plezier nog, en ook hier IS HET FANTASTISCH, jullie missen echt een hele hoop . . . ?!?!?! :-{

  • 20 November 2006 - 17:26

    Ria:

    Stom, zet ik net een bericht er op vergeet ik het te plaatsen. Lekker bijdehand. Het is zeker lol in Laos, wat een leuke foto's. Janne ik vroeg me af of je geen hoed moet dragen tegen de zon. Het ziet er n.l nogal heftig heet uit daar. En Thomas ik ben super trots op je. Waarschijnlijk kan je alleen nooit meer je handen wassen want dan ze zo lekker fris. Maar goed het begin is er. Info over oma zet ik op de hotmail. Janne blijf je uit de buurt van politieauto's en alles wat stom rijdt. Ik zie je graag heel terug. Je krijgt de groeten van John de Bruin, (doe je de groeten aan die kleine). Hij is vertrokken naar Spanje met een enkele reis. Ik ben benieuwd. Heel veel mensen vragen hoe het met jullie gaat. Leuk hè. Hier is het bar herfstweer, maar dat kan je je waarschijnlijk niet voorstellen. Jullie missen niets. Je flat is nu gesloopt, Nanning heeft er foto's van gemaakt. Blijf lekker genieten. Dikke kussen van Ria

  • 21 November 2006 - 13:02

    Nina:

    Als ik zo naar alle foto's kijk, vraag ik me toch af wat ik hier zit te doen. Altijd maar rennen, vliegen en haasten. Jullie hebben maar één ding aan je hoofd: "hoe kom ik van a naar b". Het zal wel opvallen dat in de landen waar jullie momenteel komen, er niemand haast heeft. Wij zijn hier echt verkeerd bezig. Geniet maar extra, want jullie doen het juist goed. Veel plezier en veel zon!!
    doeidoei

  • 21 November 2006 - 16:00

    Das Bube:

    Dondet en dat spoorbruggetje, de watervallen. Erg leuk jullie gepenmuiltjes daar te zien vertoeven. Ik vond 't erg relaxed daarzo. Heb je die kale engelse vent met die aap en TBC nog ontmoet??? Beerlao is goed weg te krijgen he, blijkt beroemd te zijn wegens de geringe kater ondanks een minder geringe inname. Ps. Tho, dat hempje staat erg Gay. Heb je nieuwe toekomstplannen om als Katoi de nachtklups van bangcock te verblijden??? Ik kom je wel even opzoeken om je HIV te delen....

  • 21 November 2006 - 20:03

    Jolanda F.:

    Lekker he, zo'n biertje wat maar niet op gaat. (op de foto's tenminste niet). Je ziet het ik heb aan je verzoek voldaan en een spelletje gespeeld.

    Schattig trouwens die fietsjes. Gelukkig geen politieauto's in de buurt!!!!!!!! (zijn je verwondingen al over??????????????)

    Voor nu nog veel plezier en ik wacht op de volgende verhalen.

    groetjes
    Jolanda Fransen

  • 23 November 2006 - 20:11

    Annelies:

    Cool spelletje, spelen wij hier ook regelmatig. Ontzettend mooie foto's. De foto op het terras voor het guesthouse in Don Khong vind ik heel erg mooi. Groetjes en have fun in Laos.

  • 23 November 2006 - 20:45

    Marieke En Anne:

    terwijl ik stond te strijken las ma het berichtje voor, hier heb je ook kinderarbeid dus koken afwassen strijken ik moet wat doen om de kost te verdienen. Nu is ma, we hebben ruzie over het toetsenbord ja zij wil typen, want zij{anne} vindt dat ik te langzaam typ. {marie]Dat van die kinderarbeid is niet waar hoor ze wil alleen dat ik een afwasmachine koop. ze heb een beetje een broertje aan dood aan afwassen,nu zij weer {anne}Morgen nog een laatste dagje werken en dan komt sinterklaas weet je wel die dikke. Naar mijn zin op mijn werkalleen moet wat veel flessen in de glasbak gooien elke zaterdag.{marie} ze lult een beetje uit haar nek (was mamma weer even){anne} erg gelachen om je bierspel en geniet nog even van de reis!x anne. ma: niet even genieten altijd genieten!we zijn wel grappig samen, maar anne wordt een beetje gek van me omdat ik zo raar doe vindt zij....{anne}ma flodder met een sigaretje in haar muil. Nu is het klaar!Groetjes van het Oosteinde!

  • 01 December 2006 - 10:38

    Laurie:

    Hallo daar! Hoe is t?! jullie zijn nu vast op doorreis door allemaal spannende landen. Foto's en berichten zijn weer prachtig! Vond de ketting prachtig!! wat is t? koraal of iets? Heel mooi in ieder geval! Hier gaat alles zijn gangetje. Druk met school en school, maar het is erg leuk. Alle tentamens van afgelopen blok ruim gehaald, en de avonden in rotterdam voelen ook als een beetje ontspanning.
    Ik slaap nu lekker donker met het gordijn ;) past echt precies!
    nou lieverds, dikke zoenen vanuit een bijna vriezend holland. lau

  • 01 December 2006 - 15:54

    Diana:

    Hallo luitjes,

    Wat een verhalen allemaal. Ik geniet er van en ben heel erg jalours op jullie. Het spelletje is geslaagd, Thomas. Moeten we de verschillen zoeken, raden hoeveel biertjes je op hebt of ehh....

    Heel veel plezier maar weer en wij gaan ons voorbereiden op de Sinterklaas.

    Gr. Diaan

  • 02 December 2006 - 14:19

    Lies V.d. Bosch:

    Hallo,
    Geweldig zeg zo'n ris. Jullie hebben groot gelijk, geniet er maar van hoor als het kan. Prachtige foto's ook.
    Janne, ik schrijf op je email ok. Liefs

  • 02 December 2006 - 16:16

    Marianne En Abe Torn:

    Hoi janne en Thomas. Helaas onze thailandtrip zit erop Gereist per vliegtuig, boot, trein, bus, bamboevlot, houtenvlot, olifant, tuktuk, riksja, truck, gefietst in Chang Mai. We kijken er nu al naar uit om volgend jaar weer te gaan. De Thaien en het Thaise eten missen we verschrikkelijk. Op de vakantie 1x pizza GEGETEN, de hele nacht last gehad. Het eilandje Doa Tao in Laos (Gouden Driehoek) hebben we ook bezocht, een klein uurtje maar. Heb nog kleding laten maken en abe heeft nog eea aan kleding gekocht. We hebben ook nog twee dagen gedoken. Allemaal prima geregeld. Hebben nog foto's laten ontwikkelen zijn erg leuk geworden en Abe heeft nog vier bandjes film volgeschoten en de foto's van de digitale camera zijn van de week klaar. Geniet maar lekker verder van jullie reis. Veel lieds Marianne en Abe

  • 03 December 2006 - 10:49

    Jelle:

    Ha Thomas en Janne! Sjeezus wat een toffe foto's.. Dit wil ik helemaal niet op m'n netvlies hebben! Ik ga snel weg hier.. Hier waar het regent, en regent, en regent... Veel plezier en goede reis! Groet, Jelle

  • 05 December 2006 - 12:09

    Mandy:

    heel erg leuk spel thomas je kan wel zien dat je echt hele interresante dingen te doen hebt daar in het paradijs!!hihi..

  • 07 Januari 2007 - 09:31

    Desiree:

    Heej, lees nu Laos pas (liep een beetje achter op jullie site:)). Wat een leuke verhalen, krijg er helemaal zin in!
    En gaaf spelletje hoor hihihihi
    Kus Desiree

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janne en Thomas

03-10-2006 vliegen naar Tokyo, Japan 15-10-2006 vliegen naar Delhi, India 12-11-2006 vliegen naar Bangkok, Thailand En vanaf daar reizen we rond met de trein/bus/boot door waarschijnlijk Thailand/ Laos/ Maleisië/ Indonesië!! En dan komen we in februari alweer naar huis.

Actief sinds 30 Aug. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 29317

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2006 - 04 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: