Kapende Apen - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Janne en Thomas - WaarBenJij.nu Kapende Apen - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Janne en Thomas - WaarBenJij.nu

Kapende Apen

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Janne en Thomas

08 Januari 2007 | Indonesië, Kalibukbuk

Selemat siang!

Gelukkig nieuw jaar allemaal!!
Wij hopen dat het jaar bij jullie ook zo voorspoedig begonnen is.

Vlak voor de jaarwisseling zijn we vanuit Kuala Lumpur vertrokken naar Indonesië. Via Jakarta vlogen we naar Denpasar op Bali. De laatste dagen van 2006 hebben we doorgebracht op Kuta Beach. Lekker uitrusten en verbranden op het strand. Kuta bestaat uit veel kleine straatjes gevuld met scooters, toeristen, winkels, restaurantjes en cafeetjes: een hectisch geheel. Een van de kledingwinkels ‘gebruikt’ ’s avonds zelfs levende etalagepoppen (meisjes) om de aandacht te trekken. Hierdoor is de stoep voor de winkel elke avond gevuld met een groepje kwijlende mannen, erg grappig!

Er leek mij een erg leuk cafeetje te zijn (had ik uit het reclamebord opgemaakt) genaamd het “Blue Room Music Cafe”. Na even zoeken vonden we dit cafe in een steegje: het bleek echter een bordeel te zijn! Janne stelde voor om toch maar naar binnen te gaan voor een drankje, maar ik was al snel onderweg naar een ander café. Wederom erg grappig!

Het nieuwe jaar zijn we begonnen op het strand van Kuta. Na wat indrinken op ons privé-terras, voor onze hotelkamer, begaven we ons richting het strand. We dachten, voordat we de drukte van het centrum ingingen, hier rustig het nieuwe jaar in te luiden. Het strand was echter stampvol. Verbazingwekkend, aangezien er hier weinig te beleven viel. Na het gebruikelijke aftellen was er wat bescheiden siervuurwerk. Niet veel bijzonders, maar de collectieve ‘ooooehs’ en ‘aaaaaaahs’ bij elk miniscuul pijltje maakten het zeer vermakelijk. Na het spectakel zijn we de andere drukte ingegaan richting het centrum. Dit duurde wel eventjes, want alle kleine steegjes stonden vol met scooters die geen kant meer op konden: het leek net de A4 tijdens de spits.

In het centrum hebben we eerst gefeest bij ‘WUP’. Een vreemd feestje. De dansvloer was gevuld met alleen maar Indonesische jongens, met hetzelfde shirt, met hetzelfde logo erop, maar een bar ontbrak (?). Waarschijnlijk dus een besloten feestje, maar we waren meer dan welkom. Na de vele moeilijke ‘handshakes’, ‘happy-new-years’ en dikke knuffels van de ‘Wuppies’ nog een ander feestje bezocht.........met bar. Hier op hele foute house-muziek staan springen met twee Australische jongens gekleed in een tutu! Een geslaagde nacht.

1 januari was zoals die behoort te zijn: een kater en intens veel regen (super moessons). De binnenplaats (ons privé terras) was inmiddels ons privé zwembad geworden. Lekker binnen blijven dus en niks doen: heerlijk!

Nadat we waren bijgekomen, vertrokken naar Ubud. Ubud is een decadent, maar erg mooi kunstenaarsdorpje in het binnenland van Bali. We sliepen in een klein familie-pension met slechts twee huisjes. Hier was het lekker rustig, erg groen, kregen we van de familie constant verse thee op ons terras en hadden we erg gezellige buren uit Londen.

Maar het mooiste van Ubud is nog dat Janne is geslagen en beroofd.......door een aap! De apen bevinden zich in en om het Monkey Forest (toepasselijke naam). Wij dachten hier eens leuk een uitstapje naar toe te maken......voordat we in het bos waren, was een aap er al met mijn plastictasje met chips vandoor: een goed voorbereide hinderlaag! Na wat aapies kijken ging Janne even op een muurtje zitten. Al snel kwam er een klein aapje op haar schoot zitten en inspecteerde even of haar boezem niet toevallig appeltjes (of meloenen) waren door in haar shirt te kijken. Dit trok de aandacht van de opperaap, een zeer dominant ventje. Hij jaagde (of joeg?) het kleine aapje weg en nam de plek op Jannes schoot over. Echter deze aap was minder vriendelijk en vond dat hij recht had op Jannes flesje water. Na een beet (niet hard) in de arm trok hij snel het flesje water uit haar hand, liet nog eens zijn prachtige gebit zien (gigantische hoektanden) en gaf nog een tik na ook. Daarna ging hij vlak voor haar neus zitten, draaide (bijzonder gemakkelijk) de dop van het flesje en dronk deze leeg: de sadist! Wat een onvergetelijke apestreek! En ik mag er hard om lachen want Janne kwam er zonder kleerscheuren vanaf en lacht zelf het hardst.

Na een prachtige busrit langs rijstvelden en meren, door de bergen in de wolken, zijn we nu in Kalibukbuk, Lovina Beach (het noorden van Bali). Het strand is hier zwart (vulkanisch gesteente) met witte schelpen: adembenemend. We overnachten hier in een traditioneel Balinees bamboe-hutje op poten en hebben zelfs een zwembad! Er zijn hier meer verkopers dan toeristen vanwege het laagseizoen. Tijdens een uitstapje naar het eiland Pulau Menjangan (ten noord-westen van Bali) hebben we twee keer gesnorkeld: echt fantastisch!!! Blauwe zee, tropische vissen en een levendig koraalrif!

Gister om vijf uur opgestaan en met een heel klein bootje (soort kano) midden op zee dolfijnen wezen kijken. Tot onze verbazing kwamen we zes keer in een gigantische groep dolfijnen terecht. Hierdoor vergaten we afentoe hoe eng het kleine bootje was op de grote golven. Het was dol fijn! We hebben hier alleen filmpjes van gemaakt (geen foto’s), helaas kunnen we die niet op de site zetten. Kijk voor een plaatje van een dolfijn even op www.dolfinarium.nl.

Morgenvroeg reizen we alweer naar Padangbai. Vanaf hier vertrekken de boten naar Lombok, ten oosten van Bali. Meer nieuws dus vanaf Lombok.

Bali was geweldig, dat blijkt wel uit dit lange bericht!

• 08 Januari 2007 - 15:08

Marieke:

hallo apekoppen, weer een goed verhaal, debiele apen, hij zit er echt ook erg triomfantelijk bij. Trouwens wat een rare naam Kali buk buk,zeker als je het zo uit elkaar haalt, hoe zouden ze daar nu aan komen? Ik ben weer naar school en heb mijn oude ritme weer op gepakt, een soort cultureshock heb ik. Nu tot gauw en veel liefs

• 08 Januari 2007 - 17:41

Annelies:

En dan te bedenken dat Lombok (volgens een kennis) nog veel mooier is.... Ik ben jaloers!

• 08 Januari 2007 - 17:43

Jasper:

GELUKKIG NIEUWJAAR
    maar natuurlijk een goed begin is het halve werk...zeker voor jullie als blanda in indonesia.
    Selamat siang zeg ik dan maar,vinden ze daar ook leuk probeer maar!Als je op Java komt en je ben in Malang toevallig, kun je van daar wat meenemen voor mij....mijn opa komt daarvandaan (al is het wat zand ofzo iets).
    Nou poekie ajam ajam.TOT LATERS X jappie
    PS wel deo gebruiken anders jullie BAUKELLE.
    1:satu
    8:delapan
    9:sebilan
    10:sepulu
    Ook handig om te weten!
    En levende kleding poppetjes kun je natuurlijk altijd voor mij meenemen.

• 08 Januari 2007 - 17:47

Jasper:

Als er iets 2 keer staat geschreven is dat meervoud
    Ajam ajam is kippetjes
    Dus Kali buk buk is dus iets meervouds.
    nu echt LATEX

• 08 Januari 2007 - 18:24

Marianne En Abe Torn:

Lieve Janne en Thomas, vanuit een druilerig Nederland een heel goed 2007!!! Al jullie in 2007 net zulke geweldige reisverhalen hebben als in 2006 kan jullie jaar zeker niet meer stuk. En de foto's zijn ook weer erg leuk. Veel liefs en tot het volgende flesjeaap-verhaal

• 08 Januari 2007 - 23:33

Mondi Hoek:

Kreeg van Koen jullie 'adres' en kan intussen ook alles volgen. Fantastisch broodje aap! Wens jullie een avontuurlijk 2007 toe. Doe een masker op je achterhoofd, dan heb je minder last van apen, tijgers, buffels, olifanten, en weet ik wat nog meer.....

• 09 Januari 2007 - 23:46

Mandy:

gelukkig nieuw jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar yeah!!!
    kusjes van mij en tot snel!!

• 10 Januari 2007 - 15:12

PiNOw:

Selamat siang! Apak abar? Saya mau makan makan nasi goreng! Dua lagi Bintang! Haa Indonesia is cool! Ook ik ben jaloers, leuk dat jullie ook bij Lovina geweest zijn. Is jullie trouwens het gat in de straat niet op gevallen in Kuta beach? Daar stonden ooit Paddy's Bar en Sari Club, je weet wel Boem! Boem! Ga zeker ook naar Sumatra, dat eiland is echt te vet! Laterss

• 10 Januari 2007 - 15:14

Desiree:

hahahahahahahaha:) Leuk!!!

• 12 Januari 2007 - 21:24

Marieke:

Kalibukbuk ik heb het uit gevonden. Op de koele kali liep een kale koelie met een kilo kali op zijn kale kop. denk na een kali is een straat of boulevard, kali is ook zout, kali is in dit geval straat of boulevard buk buk 2 x betekent je moet 2x bukken dus er zullen wel twee viaducten gebouwd zijn die te klein waren en waar je gebukt onder door moest lopen geintje van marie

• 13 Januari 2007 - 17:54

Marieke:

weten jullie wel dat oma Gladijs is geboren in Poerewedjoe ik weet niet waar het ligt en ik schrijf de naam waarschijnlijk ook niet goed. Waarschijnlijk heeft zij [accuraat zoals ze is} dat al aan jullie doorgegeven liefs marie

• 15 Januari 2007 - 20:25

Doeke:

Werd ik maar is geslagen door een aap, beter dan werken en naar school toe gaan lijkt me

• 17 Januari 2007 - 11:44

Aapmans:

Naar mij kijkt niet eens een aap om aanstellers.... aap aan de noten van 't mies(je) klinkt alsof aapje zijn leesplankie aan het oefenen was... Hee volluk... toedels

• 18 Januari 2007 - 19:31

Marieke:

hoi, mijn eerste reactie werd niet geplaatst omdat er spamwoorden inzaten, mijn god ik weet niet eens wat dat zijn , dus probeer ik het nog eens. Hier woedt een verschrikkelijke storm, we moeten allemaal binnen blijven, windkracht 11 of 12,en het wordt nog erger,zegt het journaal.
    Tho how is the money kan je me een bericht geven.veelliefs marie

• 20 Januari 2007 - 14:05

Bernadet(van Doom):

Leuk jullie verhalen te lezen en foto's te zien!Herken verschillende dingen! LEUK. We Hebben geboekt naar Bangkok en Pnon Phen en wilden eigenlijk verder naar zuid tailand reizen, maar door jullie verhalen zullen we er nog een extra nachtje over slapen!
    Nog heel erg veel plezier, groetjes

• 23 Januari 2007 - 14:11

Anne:

Hoi Thomas en Janne
    Had al een tijdje niets meer van me laten horen maar here I am again! Ben weer verhuisd naar Rotterdam en nu hard op zoek naar een huis samen in Delft gezellig he? Als jullie ooit weer terug komen dan.. Verder kunnen ze mij bij Cuckoo Company bijna niet meer missen zo druk heb ik het maar wel ontzettend leuk. Vanavond weer met ma sporten en morgen en overmorgen en dan is het alweer weekend! Morgen middag gaan hans en ik naar twee huisjes kijken dus ben benieuwd! Simonsstraat (wippolder) en Loudonstraat (Vlak bij de hugo) dus als je geen been heb tootje alsje terug komt kan je misschien een cursus stucken (muur egaliseren) (hoe schrijf je dat in hemelsnaam (blond))volgen is erg handig! See you soon!! XXX anne