Zon, zand en zaligheid! - Reisverslag uit Pushkar, India van Janne en Thomas - WaarBenJij.nu Zon, zand en zaligheid! - Reisverslag uit Pushkar, India van Janne en Thomas - WaarBenJij.nu

Zon, zand en zaligheid!

Door: Janne

Blijf op de hoogte en volg Janne en Thomas

23 Oktober 2006 | India, Pushkar

Hallo mensen!! Namaste! Dit bericht vanuit het heilige Pushkar! Dus: geen bier en vlees, maar wel veel tempels en hippies! Even wennen wel, maar we zijn redelijk snel ontgroend in India....

Bij aankomst in Delhi werden we overvallen door zowel de warmte als de touristenjagers. Iedereen biedt je de goedkoopste kamer, de beste taxi en de mooiste souvenirs aan. Omdat we nog niet echt wisten wat we hier mee aan moesten hebben we maar de degelijke stadsbus genomen...Dit bleek niet meer dan een koekblik op wielen en het duurde dan ook even voordat hij wilde starten. Een half uur later werden we ergens op een gigantisch druk kruispunt in Delhi afgezet. Daar stonden we dan met onze rugzakken....in het donker tussen de mensen/auto's/tuktuks/riksja's/koeien/apen/fietsen!! Een riksja(fietstaxi) bracht ons een stukje dichterbij de Main Bazaar. Daar waren we met onze rugzakken een makkelijk doelwit voor iedereen die een kamer had aan te bieden....en dat waren er heel wat! Zo snel als we konden zijn we tussen iedereen door gezigzagd. Uiteindelijk oververhit en een beetje in shock aangekomen bij een redelijk hotel, eerst maar een nachtje slapen!!!

De volgende dag een tiendaagse reis geboekt door Radjasthan, een noordwestelijke provincie. Ondertussen zijn we in Agra, Jaipur en Pushkar geweest. In Agra natuurlijk de Taj Mahal bezocht en in Jaipur 'Dewali' gevierd. Dit is een Hindu feest met veel lichtjes, vuurwerk en zoetigheid. Een heel mooi gezicht om alle klassieke marmeren tempels gehuld te zien in knipperende 'Las-Vegas-achtige-lampjes'. 's Avonds zijn we bij Yash thuis uitgenodigd (een Indier die we op straat tegenkwamen), om daar Dewali te vieren. Erg hartverwarmend en leuk! We kregen ontzettend veel eten aangeboden waar we echt geen nee op konden zeggen. Geen idee wat het allemaal was! (dat hebben onze buikjes de volgende dag wel geweten......)
Een ding smaakte naar een hap parfum en bleek van rozenblaadjes te zijn gemaakt. Na er twintig minuten op gekauwd te hebben (zonder veel resultaat) heb ik het maar stiekem uitgespuugd.

Yash heeft ons rondgeleid door zijn wijk en voorgesteld aan zo ongeveer het halve dorp. Het blijkt vrij interessant te zijn blanke vrienden te hebben. Veel kinderen wilden een handje geven, we worden constant aangestaard en mensen willen hier zelfs met ons op de foto! (vooral met mij, want het is dan weer niet netjes om de man aan te staren dus Thomas komt er nog redelijk van af.) Het land ziet eruit als de Efteling, maar wij zijn de attractie!

Niet aleen was het erg leuk om de cultuur van dichtbij te mogen zien, ook heeft Yash ons beeld van zijn land gered! Wij hadden namelijk tegen die tijd al bijna een haat tegen dit volk ontwikkeld (vooral Thomas). Het leek wel of niemand gewoon oprecht vriendelijk was!! Alles draaide uiteindelijk op hetzelfde uit: Rupees... Echt alles kostte geld en als domme toerist betaal je 20x teveel. Complete netwerken van touristenoplichters hebben we mogen meemaken (vooral Thomas, want de man beheert natuurlijk het geld, dus daar kom ik dan weer goed vanaf). Gelukkig zijn we niet in grote 'vallen' getrapt en op tijd wakker geworden. Maarrrrr er zijn dus ook leuke Indiers!!!

We zijn ook nog naar de bioscoop geweest, naar de nieuwste hindi-film: "DON". Een geweldige film met matrix-achtige-vechtscenes, maar opeens start er een muziekje en begint iedereen samen te zingen en te dansen...Aan het einde van het liedje gaat de film vervolgens gewoon weer verder waar hij was gebleven! Bollywood is echt goed! In de film werd zowel hindi als engels gesproken, net te weinig engels om alles te begrijpen, maar net genoeg om de film te kunnen volgen.In Mumbai moet ik echt de soundtrack van deze film vinden! Geweldig! Ik ben fan van Don.

Nu zijn we dus in Pushkar, een klein stadje in de woestijn. Hier zijn vrij veel toeristen, dus ook wat meer oplichters en bedelaars en irritante zweverige westerlingen die denken dat ze Hindu zijn. Maar het stadje is prachtig en het is natuurlijk bloedje heet (zoals wel vaker in de woestijn). Het hotel is het meest luxe totnutoe, ze hebben hier zelfs warm water!! Morgen gaan we weer verder reizen door Radjasthan om eind van de week te beginnen aan de reis naar het zuiden, richting Mumbai. Maar daar tegen die tijd meer over. Voor zover dit bericht!!
Dikke kussen!

• 24 Oktober 2006 - 09:27

PiNOw:

Jee foto's!! Ik krijg gelijk weer heimwee. Echt cool is India heh!? Het is even wennen maar zoals je schrijft er is altijd weer iemand die het leuk maakt tegenover al die irritante touts. Veel plezier in de woestijn!

• 24 Oktober 2006 - 10:57

Anne:

Klinkt fantastisch en gave foto's !!!! Ik heb een nieuwe baan in Delft bij patries in het bedrijf...Als ik geld had gehad was ik even over gevlogen tussen mijn twee banen door. Veel plezier lieverds.. groetjes Anne en een dikke knuffel van Hans

• 24 Oktober 2006 - 11:46

Mette:

wauw......echt wauw

• 24 Oktober 2006 - 12:37

Tja, Wie?:

Wat een charmant smoeltje heb je toch Tho, met van die fijne kenmerkende gelaatsuitdrukkingen. Succes met al die mensen daar die zo 'anders' willen zijn dan de sterveling die ze zijn, of al die koelies die als vliegen op de stront om je heen staan te kakelen. Gelukkig zitten er nog een paar rijpe, tussen de rotte appels (goh, wat optimistisch weer):). sterf niet.

• 25 Oktober 2006 - 13:04

Annelies:

Wat maken jullie daar een hoop mee. Heel veel plezier.

• 26 Oktober 2006 - 13:23

Diana:

Hoi Janne en Thomas,

Wij zijn gisteren na een vermoeide reis weer thuisgekomen. Ik heb vandaag de spullen bij je moeder afgeleverd. Ik heb gelezen dat jullie veel meemaken daar. Ik blijf jullie volgen...

Groetjes Diana
    Ook nog de groeten van Takuma.

• 27 Oktober 2006 - 09:58

Marieke:

lieverdjes, hier alles herfstvakantie, al word ik heel zenuwachtig van die 2 cursussen die ik moet volgen. Ik krijg dat nooit voor elkaar, maar eens kijken waar het schip strandt, ook al een gesprek gehad met de bovenmeester maar dat leverde niks op.
    Leuk al die foto's ik zou er zo naar toe willen, maar de plicht roept.haha
    Het adres van oma minnie is de Gijzelaarstraat 15 in leiden helaas geen postcode. Probeer het zo en anders zoek ik het nog wel op. Tho je krijgt de groeten van Gerda die was hier gisteren.
    en natuurlijk van iedereen die jullie verhalen en foto's via mij op de voet volgen. Oja de bovenmeester van de Mooi weer spelen de relnicht is opgestapt. liefs marieke

• 31 Oktober 2006 - 11:45

Lau:

heeej daar!
    Wat klinkt het allemaal geweldig! Echt avontuur. Hier gaat alles zijn gangetje, herfstvakantie is net geweest, en ben met mar naar Londen geweest voor 4 dagen, was suuuuper! Nu ka jo trix en vos te logeer omdat er gewerkt wordt in hun huis, lekker vol dus:) Ik kijk uit naar t volgende berichtje en meer mooie foto's! veel liefs lau

• 06 November 2006 - 10:41

Hans:

Sprak zaterdagavond Ria en Nanning op verjaardag van Marian en hoorde van jullie 3 maanden durende reis in het verre oosten. Wred erg nieuwsgierig en ben dus vanmorgen in de pc geklommen om jullie avonturen te volgen. Brings back memories. Hardstikke gaaf! Heel veel plezier met de vele indrukken!

• 29 November 2006 - 15:31

Anne: