Terug in Thailand - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Janne en Thomas - WaarBenJij.nu Terug in Thailand - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Janne en Thomas - WaarBenJij.nu

Terug in Thailand

Door: Janne

Blijf op de hoogte en volg Janne en Thomas

18 December 2006 | Thailand, Phitsanulok

Sawatdi Kah!!

We zijn ondertussen van Laos naar Thailand gereisd, een reis die we gelukkig hebben overleefd! Deze laatste reis in Laos was 192 kilometer lang en duurde maarliefst negen uur! We dachten dat dit kwam omdat de weg slecht zou zijn, maar deze bleek stomweg compleet te ontbreken!?! We hobbelden met een te zwaar beladen bus (met tassen en mensen op het dak en in het gangpad) over een zandvlakte, door de bergen. We waren er op een gegeven moment allebei van overtuigd dat we gingen omkiepen, zo scheef hingen we. En we hoopten alleen maar dat het niet boven een afgrond zou gebeuren. Gelukkig werden we op sommige plekken bijgestaan door bulldozers, die een beginnetje van een weg aan het maken waren. We moesten afentoe allemaal uitstappen, dan werd de bus een stukje gesleept en liepen wij er achteraan.

Nu zijn we dus in Thailand. Eerste indrukken: minder mooi dan verwacht (en dan de andere landen totnutoe), hondjes dragen kleren, er zijn veel touristen, en veel eenzame (wat oudere) blanke mannen met piepjonge Thaise (niet Engels sprekende) aanhang en koning Bumibol is heilig. De eerste nacht Thailand doorgebracht in Chiang Rai, hier was niet veel te beleven. De bezienswaardigheden die er waren stonden in de steigers, dus de volgende dag maar doorgereisd naar Chiang Mai. Op zich ook geen geweldige stad, maar wel een geweldige nachtmarkt en veel leuke terrasjes. Het was dan ook hier dat een nieuw spelletje voor jullie is ontstaan, maak thomas weer blij door de laatste vier foto's achter elkaar aan te klikken....misschien knapt hij daar een beetje van op.

Op vijf december hadden wij ook een feestje, de koning werd namelijk 80 jaar. Dit werd alleen wat anders gevierd dan Koninginnedag bij ons. Iedereen draagt een geel Bumibol-polo en nergens is (uit respect) een druppel alcohol te krijgen.

Vanuit Chiang Mai een national park in het westen (met het hoogste punt van Thailand) en de 'Golden Triangle' in het noorden bezocht. Dit laatste gebied is bekend vanwege de opiumteelt (veelal in het verleden) en is tevens een drie-landen-punt. Vlakbij Mai Sai komen namelijk Laos, Myanmar en Thailand bij elkaar en kan je ook nog eens de bergen van China op de achtergrond zien. Geinig toch.

Na Chiang Mai zijn we verder gegaan naar Sukhothai richting midden-Thailand. Hier weer eens een dagje gefietst door oud-Sukhothai dat bestaat uit ruines en tempels. Ondertussen zijn we in Phitsanulok, een 'prachtig' stadje (zie foto uitzicht dakterras). Morgenochtend stappen we op de trein naar Ayuthaya.

Het plan was om vanuit Ayuthaya, via Bangkok, met de trein door te reizen naar Maleisie. Helaas wordt ons door velen Thaise mensen afgeraden om door de meest zuidelijke provincies te reizen. Na eigen onderzoek op websites van ambassades kwamen we erachter dat er sprake is van een 'absolute state of emergency' met als gevolg een zeer negatief reisavies. In de Lonelyplanet staat dat er door onrust onder de bevolking al 400 doden zijn gevallen sinds oktober 2004. Op internet zagen we dat dit aantal ondertussen is opgelopen tot 1700, door onder andere acht bomaanslagen vorige maand. Dit zou betekenen dat het verstandiger is om een stukje te vliegen. Alleen de naderende feestdagen zorgen voor beperkt aanbod en zelfs vrijwel geen aanbod binnen ons budget. We zijn nog aan het uitzoeken wat de opties zijn, dus de volgende keer horen jullie hoe we verder gaan, dat weten we nu zelf ook nog niet! Maar we vinden onze weg natuurlijk wel. To be continued........

Natuurlijk wensen we jullie allemaal hele fijne kerstdagen toe!! (hier in de zon ontbreekt het kerstgevoel compleet)
Dikke kus!

  • 18 December 2006 - 10:27

    BenYOOO:

    HAAHA ik vind het spel deze keer beter!!! Vooral die gare brakke kop van tho :) Priceless :)!! Dat doet mij weer even lachen op deze gare maandagochtend. Aan het bericht te lezen zijn jullie niet super enthousiast... maar aan de foto's te zien is er wel veel moois te zien. Ik hoop dat jullie het nog kunnen regelen om verder te reizen en niet al te lang moeten wachten waar jullie nu zitten. Ik wist trouwens niet eens dat het daar in Thailand ook zo fout gaat. ALVAST EEN FIJNE KERST EN EEN GOED NIEUWJAAR!

  • 18 December 2006 - 11:44

    Joost:

    Ja, ja.. Daar was mijn moeder van de zomer ook bijna naar toegegaan tot ik haar toevertrouwde dat ze het zuiden beter links kon laten liggen. Moslims hè, dan weet je wel hoe laat het is ; )
    Maar leuk om weer wat te horen, have fun!!

  • 18 December 2006 - 12:00

    Marianne Torn:

    Hallo Janne en Thomas Wat een geweldig verhaal weer. de rit die jullie hebben gedaan van Chang Rai, Chang Mai, Sukothai etc. Hebben wij ook gedaan. Ayutthaya is een geweldige omgeving. Als ik jullie was zou ik vanuit Bangkok doorreizen met de trein naar Chung Mo(of zoiets)is aan de kust en dan pr boot naar Ko Tao. Vrienden van ons zijn daarnet geweest. Schijnt een prachtig(niet toeristisch) eiland te zijn. Dan hoef je ook niet veel verder naar het zuiden. Groetjes ook van abe en ook jullie hele fijne feestdagen. Trouwens Abe heeft ook een Bumiboll polo

  • 18 December 2006 - 12:16

    Stefan:

    Shalom Shalom! Hoop dat jullie het leuk hebben, maar no doubts about it! Jullie weten al van Mala Vita, dus ik hoef niet te zeggen dat ik me een beetje een uitgeknepen citroen voel door Gambeat.. Maar het wordt allemaal ECHT te gek! Veel plezier daar! (ennu Tho, weer een berichtje he, zoals beloofd bij Esperanza ;) Ciao y abrazo! Stefan

  • 18 December 2006 - 13:09

    PiNOw:

    Yo Janneman! jullie bedoelen zeker dat je niet over land naar Maleisie kunt reizen? Het is wel het makkelijkst, na de eilanden boek je gewoon een minibus naar Penang. Deze gaat via Hat Yai, deze stad is pas een keer getroffen door een aanslag en is relatief veilig vergeleken met de provincie eromheen. Maar het dodental is inderdaad al 1700. Vroeger was de provincie Hat Yai een Islamitisch Sultanaat wat bij Thailand gevoegd is. Er wonen veel Maleisiers, die zijn uiteraard ook moslim. De vorige president Thaksin heeft sinds 11 september 2001 de boel naar de kloten geholpen daaro. De huidige president en de legerleider van de coup, Sonthi, zijn druk bezig met onderhandelingen, het is relatief veilig. Hee veel plezier haha geukkig geen kerstfeest voor jullie! Ik ben jaloers.

  • 18 December 2006 - 16:54

    Desiree:

    Heej! Zo ik schrik van jullie bericht joh! 4 januari ga ik namelijk naar Maleisie en hoopte vanaf daar omhoog naar bangkok te gaan. Als jullie dus een goede (en veilige route) weten hoor ik hem graag! desireewarning@hotmail.com
    Superleuk om jullie verhalen te lezen!! Gelukkig nieuwjaar alvast en nog heel veel plezier!
    Liefs Desiree

  • 18 December 2006 - 16:57

    Desiree:

    trouwens.... Ayuthaja is super!! Tony's place was het guesthouse waar wij sliepen en we hebben het daar echt super gehad!! T is trouwens heel leuk om daar lekker rond te fietsen, echt heel mooi allemaal! Have fun! Kus!

  • 19 December 2006 - 12:26

    Mandy:

    nou ik moet zeggen(sorry thomas)het vorige spelletje vond ik persoonlijk wat leuker maar ok kheb het spel wel 3x gedaan in de hoop dat je er van op knapt.best jammer dat thailand zo tegen valt. maar er zijn jullie dan ook vele voor gegaan die het één en ander ook uit hebben kunnen leven/melken. janne ik heb een klein katje hij heet jazz en hij is echt super lief...tot snel..xje voor jullie allebei van mij

  • 19 December 2006 - 21:33

    Anne En Marieke:

    ha,
    Anne heeft teveel gegeten en ligt nu met haar dikke reet op bed te sms en, met wie weet ik niet.
    anne: marieke heeft teveel gedronken en zit nu met haar dikke neus voor de computer.
    marieke: het sporten helpt ook niet echt, we gaan wel 4x in de week samen
    anne: gelukkig heeft ma nu wel een nieuwe sportbroek gekocht, want dat zag er echt niet uit.
    marieke: ja, moet ik er dan uit zien als een sportschoolkid?
    anne, we hoorden vandaag dat iemand in de sauna had geplast, vies he.
    marieke:hier ga ik niet verder op in. vieze sportschool.
    eerste kerstdag gaan we naar o minie, en tweede kerstdag komen de gerbrandsjes hier, anne gaat geen amamaretto drinken zegt ze.
    anne: vandaag heb ik mijn ontwerpen gepresenteerd voor de klant, een alarmsysteem voor ouderen.
    iets voor ma dus....het ging heel erg goed.
    liefs marieke anne

  • 21 December 2006 - 16:46

    Lau:

    heej lieverds!!! HEerlijk weer die foto's en verhalen. DAn is het net of ik zelf er even tussenuit ben ;) Ik wist ook niet dat het daaronder zo heftig was allemaal!WEl jammer natuurlijk want maleisie schijnt ook echt super mooi te zijn. Maar genoeg moois en bijzonders te zien waar jullie nu zitten natuurlijk.
    Ik zit nu in mijn laatste week hier op t grotius en we hebben elke dag bij wel kerstdiner, kerstontbijt en schaatsen. Erg gezellig dus. Heb hele leuke collega's ook, waarmee ik de festiviteiten deel. Als ik jullie niet meer hoor voor oud en neiuw, en kerst, een heeeeele fijne kerst. En natuurlijk ook een super nieuwjaar. BEn hele benieuwd hoe jullie dat daar gaan vieren! Ik mis je wel hoor jan! dikke zoen en tot volgend jaar!!!!!!

  • 24 December 2006 - 19:09

    Dominique:

    Joehooee! wat een mooie foto's en jullie zijn bruin whooo! super grappig ik herken allemaal dingetjes die jullie hebben gedaan :) ziet der allemaal top uit al helemaal die thomas met ze kater haha Hier is het dus KOUD en donker en bah gewoon Nederland. Jullie kerst wordt vast top. Rijst met kerst en hondjes met kleren en monniken en zon en warmte en buddha's om jullie heen :) is weer eens iets anders dan kerstbomen en kerstmannen:) zing gewoon af en toe Jingle Bells Jingle bells Jingle all the way en dan komt dat kerstgevoel helemaal vanzelf! In ieder geval fijne kerstdagen Ik ga een kerstkrans op jullie eten!
    Geniet dervan Kus!

  • 25 December 2006 - 13:48

    Mr Scrooge:

    Gegroet volluk, wat fijn te lezen dat jullie een gebied passeren waar onze moslimbroeders zich zoals gebruikelijk gedragen. Je voelt je vast weer thuis. Ik gaat effe lekker Bambi eten als kerstvoer, wat voor saus heeft de geflambeerde rat die jullie zo geserveerd krijgen?? Ik benijd jullie niet, Rat flambee au sauce d'insecticide... hmmmm. Of wat dacht je van gecaramelliseerde Kakkerlak op een bedje van rottende varkenshersens overgoten met een saus van.... Tja, laat maar eigenlijk. Eet smakelijk iig. Waar gaan jullie trouwens vieren dat dit kutjaar eindelijk voorbij is??? Ook al zo'n zin in het volgende?? :)

  • 26 December 2006 - 13:36

    Annelies:

    Best raar ja om Kerstmis in de zon te vieren. Hier is al een week geen zon meer te zien geweest. Alleen maar zeer laag hangende wolken waar steeds ook iets nattigs uit valt. Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janne en Thomas

03-10-2006 vliegen naar Tokyo, Japan 15-10-2006 vliegen naar Delhi, India 12-11-2006 vliegen naar Bangkok, Thailand En vanaf daar reizen we rond met de trein/bus/boot door waarschijnlijk Thailand/ Laos/ Maleisië/ Indonesië!! En dan komen we in februari alweer naar huis.

Actief sinds 30 Aug. 2006
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 29316

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2006 - 04 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: